Bits&Chips

NXP schuift naar voren in zelfrijdende race

Auteur: Nieke Roos
10 januari 2018 

Op de Consumer Electronics Show drukt NXP het gaspedaal voor de autonome auto nog wat verder in. In Las Vegas introduceert het bedrijf zijn Automated Drive Kit, een open softwareplatform om zelfrijdende voertuigen mee te maken en te testen. Daarnaast presenteert het de MR3003-transceiver voor 77 GHz radar, speciaal ontwikkeld voor toepassing aan de voorkant of op de hoeken van autonome auto’s.

NXP manifesteert zich steeds nadrukkelijker in de zelfrijdende arena. Afgelopen september maakte het bekend met het Duitse Hella Aglaia te werken aan een platform voor geavanceerde rijondersteuning (adas). Dit jaar willen de twee daar kunstmatige intelligentie voor autonoom rijden aan toevoegen. In december sloot NXP zich aan bij het Apollo-platform voor zelfrijdende voertuigen van het Chinese Baidu.

Hella Aglaia en Baidu zijn spelers van naam in de auto-industrie. De Duitsers leveren visionsystemen met silicium van verschillende fabrikanten: niet alleen van NXP, maar bijvoorbeeld ook van Nvidia, Renesas en TI. De Chinese spraaktechnologiespecialist Baidu is een gigant in eigen land, en daarmee feitelijk in de wereld. Het bedrijf heeft grote plannen in de zelfrijdende arena: Apollo moet de ‘Android voor autonome auto’s’ worden. Baidu zegt al zeventig partners te hebben binnengehaald.

In het Bluebox-ontwikkelplatform komen NXP's sterktes samen.

Radar

Ook NXP zelf blaast een toontje mee in automotive. In radar is het een belangrijke speler, zo niet de belangrijkste: volgens IHS en Strategy Analytics gebruikt meer dan vijftig procent van de in 2017 verscheepte autoradarmodules NXP-technologie. En met de overname van Freescale heeft het bedrijf zich een goede positie verworven in communicatiechips onder de motorkap. In het Bluebox-ontwikkelplatform, onder meer de basis voor de Automated Drive Kit, komen de sterktes samen: de S32V234-visionprocessor, de S32R27-radarmicrocontroller en de LS2084A-communicatiechip.

Aangezien radar essentieel is voor de autonome auto, heeft NXP goede kaarten in de zelfrijdende arena. De in Las Vegas gepresenteerde MR3003-transceiver koppelt een hoog rf-outputvermogen aan lage ruiswaardes, waardoor hij zowel voor korte als voor lange afstanden bruikbaar is. De lage faseruis en hoge lineariteit maken dat de chip objecten die dicht bij elkaar liggen goed van elkaar kan onderscheiden. De drie zendkanalen met nauwkeurige fasedraaiers werken onafhankelijk van elkaar om meerdere targets tegelijk te detecteren, al dan niet met bundelsturing.

De MR3003 is bovendien met meerdere soortgenoten te koppelen binnen één radarsensor. Op de Ces toont NXP een concept met een keten van drie, resulterend in twaalf zend- en zestien ontvangstkanalen. Hiermee zijn duizenden doelen gelijktijdig te volgen. Dat laat niet alleen high-res beeldvorming toe, maar opent ook de deur naar realtime sensing van de omgeving, essentieel voor zelfrijdende voertuigen van niveau 4 en 5 (respectievelijk hoge en volledige autonomie).

De MR3003-transceiver is met meerdere soortgenoten te koppelen binnen één radarsensor.

Open platform

Een andere troef van NXP is zijn open aanpak. Daarmee onderscheidt het zich van concurrenten als marktleider Mobileye (onderdeel van Intel) en Nvidia. Deze spelers bedienen de autofabrikanten rechtstreeks met complete pakketten van nauw gekoppelde hardware en software. NXP richt zich juist op de eerstelijnstoeleveranciers, waaronder LG, en biedt hun een flexibel platform met veel keuzevrijheid: de tier 1’s kunnen de meegeleverde algoritmes en sensoren gebruiken of eigen componenten inschuiven.

Zo voorziet de eerste release van de Automated Drive Kit in een S32V234-gebaseerd vooruitkijksysteem waar software naar keuze op is te draaien. Bijvoorbeeld de meegeleverde frontcamera-api’s en objectdetectie van NXP’s Chinese partner Neusoft. Ook voor radar en lidar biedt de kit verschillende opties. Van Amerikaanse partner Autonomoustuff is er de modulaire Lidar Object Processing-software, die het terrein in kaart brengt en voorwerpen erop herkent en volgt.

De Automated Drive Kit maakt het mogelijk om zelfrijdende voertuigen te ontwikkelen van niveau 3, waarbij er nog steeds een menselijke bestuurder aanwezig is die ingrijpt als het systeem daarom vraagt (voorwaardelijke autonomie). NXP en Autonomoustuff bieden het pakket standalone aan voor inbouw in een eigen auto, of geïntegreerd met een Automated Research Development Vehicle van het Amerikaanse bedrijf. Tijdens de Ces geven ze een demonstratie op een Lexus RX 450H.

Abonneer direct op onze nieuwsbrief

abonneren

Applied optics

22 februari

Eindhoven

Applied optics

22 februari

Eindhoven