Bits&Chips

2getthere bouwt 's werelds grootste autonome transportsysteem in Dubai

Auteur: Nieke Roos
15 maart 2017 

2getthere heeft opdracht gekregen om een compleet nieuw autonoom voertuigensysteem te realiseren in Dubai. De Utrechtse agv-specialist gaat het in aanbouw zijnde Bluewaters Island voor de kust verbinden met het metronetwerk van de stad in de Verenigde Arabische Emiraten. Met een maximale transportcapaciteit van vijfduizend passagiers per uur per richting is het wereldwijd het grootste systeem in zijn soort en een showcase voor de toekomst in autonoom vervoer.

Bluewaters Island ligt vijfhonderd meter voor de kust van Dubai. Middelpunt wordt Ain Dubai, met een hoogte van 210 meter het grootste reuzenrad ter wereld. Vanuit de 48 capsules hebben maximaal veertienhonderd passagiers uitzicht op de jachthaven en bezienswaardigheden als het Burj Al Arab-hotel, de Burj Khalifa-wolkenkrabber en de kunstmatige Palm Jumeirah-archipel. Een multimodaal transportsysteem zal Bluewaters Island gaan verbinden met het vasteland.

In opdracht van projectontwikkelaar Meraas levert 2getthere’s 25 exemplaren van zijn derde generatie autonome voertuig voor het snelvervoer van groepen (group rapid transit, grt). Elk biedt plek aan 24 passagiers. De Utrechtse voertuigen verbinden stations op Bluewaters met Nakheel Harbour en Tower Metro Station over een afstand van zo’n tweeënhalve kilometer. De reistijd zal ongeveer vierenhalve minuut bedragen. In eerste instantie is de capaciteit 3350 passagiers per uur per richting; later is dit uit te breiden naar vijfduizend.

Het is het eerste project waar 2getthere zijn nieuwe grt-voertuigen inzet. In Dubai komen ze op een gescheiden baan te rijden om de verkeersdoorstroming te garanderen. Met de benodigde sensortechnologie geïntegreerd, zijn ze echter ook te gebruiken in een automatisch transportsysteem op de openbare weg.

‘De toekenning van het project toont duidelijk de toegenomen belangstelling voor onze systemen in het Midden-Oosten’, aldus 2getthere-ceo Carel van Helsdingen. ‘De keuze voor ons is grotendeels gebaseerd op ons uitstekende trackrecord in Masdar City en Capelle aan den IJssel. Daar hebben we vergelijkbare systemen draaien met een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid onder vaak ongunstige weersomstandigheden.’

Het Utrechtse systeem sluit naadloos aan bij Dubais visie voor een duurzame economie, aldus coo Ziad Al Askari van 2getthere Middle East. ‘Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, minister-president en vicepresident van de VAE en emir van Dubai, ontvouwde onlangs een strategie voor slim zelfrijdend transport als onderdeel van de strategie van Dubai om de slimste stad ter wereld te worden. In 2030 zal 25 procent van alle vormen van vervoer in Dubai worden uitgevoerd door automatische voertuigen.’

Abonneer direct op onze nieuwsbrief

abonneren